Webbaserede rekrutteringssystemer
Har jeres virksomhed den rette bemanding? Hvad gør I for at tiltrække de bedste talenter? Og hvordan foregår jeres udvælgelse, når en stilling skal besættes? Et webbaseret rekrutteringssystem effektiviserer dine rekrutteringsprocesser. At administrere for eksempel 70 ansøgninger er ikke noget, der gøres i et snuptag. Tidligere brugte de fleste HR-afdelinger lang tid på at læse og sortere ansøgninger i hånden, men i dag findes der et hav af værktøjer på markedet, som ikke bare hjælper jer med at håndtere ansøgninger – systemerne er også så smarte, at de kan måle effekterne af forskellige rekrutteringskanaler og hjælpe jer med at kortlægge kompetencepuljer. Men hvor meget vil I selv gøre, og hvor meget skal systemet gøre? Hvad er vigtigst for jeres organisation, og hvilke tanker gør jer i forhold til at rekruttere de rigtige talenter?
Annoncering, kandidatsortering og GDPR er tre vigtige ord i forbindelse med rekrutteringssystemer. Det sidste er som bekendt noget relativt nyt, og handler om regler for, hvordan vi håndterer og gemmer følsomme personoplysninger. For at undgå at komme til at overtræde reglerne, har I brug for et webbaseret rekrutteringssystem, der beskytter jer mod GDPR-fejl.
Hvordan du rekrutterer, påvirker dit employer brand. Det er derfor vigtigt, at jeres annoncer virker indbydende, at det er enkelt at ansøge, at jeres sortering af kandidater er velfungerende og ikke mindst - hvilket en del synes at glemme - at svare ALLE ansøgere. For hvilket indtryk efterlader det hos ansøgerne, hvis I ikke engang gider at sende et venligt "tak, men nej tak"? Vælg et rekrutteringssystem, som er enkelt at anvende, og som sikrer en god oplevelse hos dem, der søger job hos jer.
Et godt rekrutteringssystem ved, hvor dine kandidater findes og er derfor nemt at målgruppetilpasse. Et godt råd er at bruge lidt tid på at finde og tilpasse det rekrutteringssystem, som passer til jeres virksomhed, da det har stor betydning for jeres omdømme som arbejdsgiver. Et godt system kan selvfølgelig skræddersys til jer. Ideen er jo, at I skal være den virksomhed, hvor de bedste kandidater søger hen og har lyst til at arbejde, og det skal systemet hjælpe jer med. Ansøgerne skal opleve, at det er nemt at søge job hos jer, og systemet må derfor ikke være for kringlet.
Mål effekten af rekrutteringssystemet
Arbejder du med HR, er det en god idé at kunne måle, hvordan jeres annoncer og rekrutteringsproces performer. I bør for eksempel have styr på, hvilke kanaler de bedste kandidater befinder sig på. Et effektivt, webbaseret rekrutteringssystem giver jeg de informationer, I har brug for, for at kunne følge og lokalisere, hvor der eventuelt er flaskhalse.
Køb et rekrutteringssystem
Er tiden inde til at købe et rekrutteringssystem? Tillykke! Du har nu truffet et valg, som både forenkler jeres rekrutteringsproces og som kan hjælpe jer med at holde styr på, hvilke talenter der findes på markedet. Desuden styrker et godt rekrutteringssystem jeres omdømme som arbejdsgivere og arbejdsplads.
Her er nogle overvejelser, I bør gøre jer, forud for valget af rekrutteringssystem:
- Hvilke funktioner skal rekrutteringssystemet have?
- Hvad er jeres behov nu og i fremtiden?
- Fungerer systemet for både HR og kandidater?
Hvor specialiseret systemet skal være afhænger af, hvor stor jeres organisation er. Er I et lille firma, er det måske nok med nogle få funktioner, men hvis I har ambitioner om at vokse og måske udvide til flere lande, har I brug for et system, som vokser med jer. Derudover er det vigtigt, at værktøjet giver en god oplevelse både for medarbejderne i HR-afdelingen såvel som for kandidaterne. Et er sikkert: Kandidater taler med andre, når de søger job. Har de en dålig oplevelse, for eksempel fordi de synes, at rekrutteringsprocessen er besværlig eller de ikke engang får feedback – ja så er der noget, der ikke er, som det skal være.
Lav en kravspecifikation
Hvis du vil købe en cloudbaseret tjeneste, bør du først gøre dig klart, hvad du har brug for, at systemet kan. Det er alfa & omega, at systemet kan hjælpe dig med hurtigt at lave annoncer og holde styr på ansøgningerne. Derudover findes der en mængde andre ting, som rekrutteringssystemet kan automatisere og hjælpe dig med, som for eksempel at måle effekterne af forskellige rekrutteringskanaler. Har I et stramt budget, er det en fordel at regne ud, hvilke gevinster I som virksomhed opnår ved at effektivisere rekrutteringsprocesserne ved hjælp af et digitalt værktøj.
- Nogle af de gevinster, I kan opnå med et rekrutteringssystem
- Du øger kvaliteten af processen og kan nemmere træffe det rigtige valg
- Du kan bruge mere tid på de rette kandidater
- Du tilbyder kandidaterne en bedre oplevelse
- En stor faldgrube: Ingen feedback!
Det tåler at blive gentaget: Uanset, om en kandidat får jobbet eller ej, skal vedkommende have en tilbagemelding. Hvis I fravælger en kandidat uden at sende så meget som en mail, så taler vedkommende med andre i branchen og fortæller, at I er nogen, man ikke får feedback fra . Det er ikke så heldigt, vel?
Samlet set skal systemet frigøre tid fra HR. Vi ved jo, at tid er penge. Sæt fart på rekrutteringsprocessen og fjern unødige administrative opgaver, men glem ikke at lave en liste over, hvad du ønsker at få ud af systemet. Særligt, hvis budgettet er stramt. Vokser i som virksomhed, kan det være en god idé at vælge et system, som kan vokse med.
BusinessWith hjælper dig med at sammenligne prismodeller og forskellige pakker hos de forskellige leverandører på markedet. Sammenlign rekrutteringssystemer nu.