Alt om systemer og software til Livechat & Chatbot

Hvad er live chat og chatbots?

Formålet med både en live chat og chatbot er at tilbyde dine kunder god service og hurtige skriftlige svar. Når du navigerer på en hjemmeside, kan der ofte opstå en række spørgsmål hos kunden, såsom hvordan man bestiller, hvor lang tid det tager inden varerne ankommer, og hvilke betalingsløsninger der findes. Ud over at have et FAQ-element og i mange tilfælde telefonisk kundeservice, anbefales en chat. Men hvad er en live chat og en chatbot?

Livechat – Lader dit personale besvare spørgsmål fra dine kunder via en chat på din hjemmeside. Ved at være tilgængelig via en chat kan du yde hurtig service, hvilket mindsker risikoen for at potentielle- eller eksisterende kunder søger andre steder hen, når eller hvis de ikke kan finde hvad de leder efter. En stor fordel ved en live chat er, at den eller dem, der er ansvarlig for chatten kan have flere samtaler i gang på samme tid, uden at dette mærkes. Glem ikke at tænke over, hvilke tidspunkter der passer bedst for dig at holde chatten i gang, og hvilket sprog du skal bruge. Et tip til optimering af livechatten er at løbende vurdere hvilke spørgsmål der kommer ind og hvordan du kan gøre chatten bedre. Analyser løbende din dialog med kunderne.

Chatbot – Chatbotten fungerer stort set på samme måde som livechatten, bortset fra at det ikke er en faktisk person, der chatter. Chatbotten er i stedet udviklet baseret på AI (kunstig intelligens), og er dermed en robot, der er programmeret til at besvare almindelige spørgsmål. En fordel ved en chatbot er, at den aldrig behøver at gå i seng eller tage en frokostpause – men kan være tilgængelig på dine hjemmesider døgnet rundt. En ulempe er dog, at det ikke bliver så personligt, som når en rigtig person svarer i chatten. For standardiserede og almindelige spørgsmål sparer man dog med chatbotten en masse tid.

Hvem passer live chat og chatbots til?

Livechats og chatbots er velegnede til en række forskellige virksomheder og organisationer. Hurtig respons betyder, at det bliver nemmere for dig at konvertere besøgende til kunder og forkorte dine salgstider. At have en live chat eller en chatbot aflaster også din telefonservice.

Test systemguiden

Gør som 13000+ Nordiske virksomheder, lad vores algoritmer guide dig til det rigtige systemvalg.

Hvorfor bruge live chat og chatbots?

Livechats og chatbots bruges til at give hurtige svar til kunder og besøgende. Mange sætter pris på ikke at skulle tage telefonen og ringe, og vil gerne i stedet være i stand til at få svar hurtigt via en chat. En livechat eller chatbot kan være det der afgør om der foretages et køb. I nutidens stressede og utålmodige samfund kan irritation opstå, hvis du som besøgende på en hjemmeside ikke finder det, du leder efter. Ved at få svar på det, du undrer dig over, fra en fysisk person som chatter med dig live , eller et svar via en chatbot - skabes en bedre oplevelsen af ​​dig som virksomhed eller organisation.

Før at du begynder at chatte med dine kunder eller installerer en chatbot, der kan håndtere samtalerne for dig, er der et par spørgsmål du skal stille dig selv. Hvordan vil du for eksempel have at chatten skal dukke op? Hvilket sprog skal du bruge? Skal chatten være tilgængelig på hele din sider? Chatbots giver datagenererende svar og er ikke så personlige, som når en fysisk person sidder klar til at chatte med dine kunder. Man skal ikke undervurdere den effekt der har at få et svar fra en "rigtig person". Men på den anden side kører en chatbot døgnet rundt og aflaster andet personale.

Fordelene ved både livechat og chatbot er, at du kan svare på spørgsmål direkte - hvilket betyder, at du aldrig går glip af en potentiel eller eksisterende kunde. Begge er højt værdsatte kommunikationskanaler hos internetbrugere i dag.

Hos BusinessWith finder du et solidt udvalg af værktøjer til både livechats og chatbots . Her kan du filtrere og sammenligne de forskellige muligheder i vores kvikguide. Leder du efter en live chat, kan du for eksempel filtrere værktøjer, der giver mulighed for at måle kundetilfredshed, eller som kan vise chathistorik. At analysere samtalerne hjælper med at blive bedre. I guiden til chatbots kan du blandt andet filtrere systemer, der har flersproget support. Uanset behov - Er I velkommen til at begynde at sammenligne og vælge det bedste værktøj til jer direkte i vores sammenligningsguide.