Hvad betyder CMS egentlig?
CMS-dit og CMS-dat. Måske har du hørt andre bruge udtrykket CMS og tænkt over, hvad det egentlig er? Faktisk er det slet ikke så kompliceret. Hos BusinessWith får du forklaringen.
CMS står får Content Management System og dækker over et værktøj til publicering online. CMS-systemer er ofte webbaserede, og du kan logge ind på dem fra forskellige enheder - såvel fra en pc som fra din mobil. Det eneste, der kræves, er en internetopkobling, en browser, og at du eller dine medarbejdere har tilstrækkelig teknisk snilde.
Det tema, I vælger, påvirker designet af jeres hjemmeside. Når alt er på plads, indsætter I tekst, billeder og andre komponenter, og takket være temaet får siden et professionelt udtryk og I kan begynde at kommunikere på en måde, der opleves gennemtænkt.
Ved hjælp af moduler og plugins kan I styre, hvordan hjemmesiden skal fungere, og hvilke funktioner I vil tilføje. Via jeres content management system påvirker I også jeres tilstedeværelse på andre dele af internettet. Måden I bruger CMS'et og arbejder med jeres indhold, styrer ting som, hvordan I præsterer eller rangerer på Google, hvordan jeres links ser ud på Facebook og en lang række andre ting.
Et af de mest kendte content management systemer er WordPress. Drupal og Jomla er to andre store CMS-systemer. De har alle deres fordele og ulemper, og det er vigtigt, at du tænker grundigt over, hvilken du vælger til netop din webside.
Med et moderne CMS behøver I ikke at være teknisk kyndige for at kunne varetage den daglige betjening. I skal ikke knække HTML-koder, men bare publicere i et ofte brugervenligt system. Mange virksomheder vælger dog at have et digitalt bureau eller en selvstændig udvikler til at stå for opdateringer og ændringer - om ikke andet så i opstartsfasen.
Vælg samarbejdspartner med omhu. Det er ikke sikkert, at det bureau, der er tættest på geografisk eller dukker først op på Google, er bedst for jer. Tænk over, hvad I har brug for hjælp til. Er det "bare" hjemmesiden, eller ønsker I at få støtte til kommunikation generelt? Hvem vil I nå – hvordan ser jeres målgruppe ud? Hold gerne et par ekstra møder, inden I træffer beslutningen om en samarbejdspartner. Det er vigtigt, at I føler jer trygge ved det bureau, I vælger, og at I finder en samarbejdspartner, der arbejder med lige præcis det CMS, I ønsker at bruge.
Er det på tide at komme i gang? Hos BusinessWith ønsker vi, at du og din virksomhed får succes. Vores sammenligningstjeneste hjælper dig med at finde et CMS, der passer præcis til jer – en god start.