7 saker att tänka på vid kundservice via livechatt
At chatte bør være en del af enhver kundeservicemedarbejders DNA, men der er alligevel et par vigtige ting at overveje, hvis I ønsker investere i et live chat-system som kundeserviceværktøj.
- Tidspunkter. En chat skal være åben i et antal timer hver dag i hvert fald på hverdage. Du ønsker næppe, at kunderne skal "smække døren i", fordi chatten er lukket og de henvises til mailkontakt. Hurtig respons er meget værd.
- Forbered en FAQ. Når chatten er lukket, eller før kunden er blevet hjulpet af en kundeservicemedarbejder, kan I tilbyde standardsvar på en række almindelige spørgsmål. Kunden kan søge efter svaret, direkte i chatten, mens hun venter på personlig betjening.
- Vælg sider. Hvor på websiden har kunder brug for hjælp? Du kan sætte chatfunktionen overalt på dit websted eller på udvalgte sider. Uanset, så du ser ofte, hvor den besøgende er, når hun vælger at starte en samtale med dig.
- Tænk på sproget. Det lyder måske lidt bureaukratisk, men en politik for sprogbrug er en god idé. Det er vigtigt, at kunderne føler, at de bliver behandlet professionelt. Det er også en god idé at gemme hyppigt tilbagevendende svar, så de hurtigt kan indsættes i en fremtidig chat. Hurtige svar giver øget kundetilfredshed, og du sparer tid. Endelig: Forbered en venlig indledning på chatten og en ditto afsluttende besked, der indrammer interaktionen.
- Vær personlig. Ved at bede om kundens navn eller bede hende identificere sig med et kundenummer, kan dit supportpersonale se tidligere sager og hurtigt opfange eventuelle uafklarede spørgsmål og anden Information.
- Opfølgning. Nogle værktøjer giver mulighed for at sortere samtaler med tags samt videresende dem til kollegaer til opfølgning. Kunden kan ofte få en kopi af samtalen mhp at vende tilbage til svarene og eventuelle links.
- Analyser. Glem ikke at sætte tid af til refleksion. Mange systemer tilbyder statistik over ofte stillede spørgsmål, svartider og meget mere. Planlæg analyser og gennemgå hele tiden, hvordan du kan forbedre din dialog med kunderne.
Vi hos BusinessWith hjælper dig med at vælge et livechatværktøj. Velkommen til at sammenligne. Du er velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål!