Bliv en attraktiv arbejdsgiver
Der er mange fordele ved at tilbyde sine medarbejdere personalegoder. Hovedformålet er at gøre virksomheden til en særligt attraktiv arbejdsplads. Nedenfor er en liste over de bedste argumenter for, at virksomheder i dag investerer i en fordelsportal:
Styrke employer branding = blive mere attraktiv som arbejdsgiver
Uanset om der er tale om en lille eller en stor virksomhed, giver det stor værdi at være en attraktiv arbejdsplads. Men for at skille sig ud fra mængden er man nødt til at tilbyde noget ud over det sædvanlige. Noget, der får dine medarbejdere til at tale om det over middagsbordet. Det kan være sådan noget som rabatter hos en lang række firmaer, fittness-abonnement, fysioterapi eller en solid sundhedsforsikring. Det er det, en fordelsportal kan hjælpe dig med at gøre nemt og overskueligt.
At have et godt omdømme som arbejdsgiver er naturligvis uvurderligt. Og når du begynder at kommunikere fordelene, så medarbejderne forstår den fulde værdi af personalegoderne for netop dem, bliver de helt automatisk "brand ambassadører" for virksomheden.
Konkurrere på andet end løn
Hvis virksomheden har svært ved at konkurrere på attraktive lønninger, kan en fordelsportal hjælpe dig med at kommunikere om alle de ydelser og fordele, som medarbejderne nyder godt af. På den måde bliver det tydeligere, at "naboens græs ikke altid er grønnere", heller ikke selvom der er en forskel på et par tusinde kroner i lønnen. Med en oversigt over fordele som forsikringer, firmaarrangementer etc., kan medarbejderen hurtigt se værdien af sine samlede fordele. Hos BusinessWith anbefaler vi også at man fremlægger det samlede billede i rekrutteringsprocessen, så ansøgeren forstår den fulde værdi af jobtilbuddet frem for kun at se på lønnen.
Lette administration
Medarbejdere sætter stor pris på at få personalegoder, men ofte medfører det en stor administrativ byrde for HR-afdelingen, da personalegoder er et kompliceret område at håndtere rent skattemæssigt. En fordelsportal tager sig af de fleste dele af administrationen vedrørende personalegoder og medfører dermed besparelser og mere effektive processer. En fordelsportal kan f.eks. håndtere processen med løn-ændringer, når en medarbejder benytter et tilbud, som skal betales over lønnen.
Mere om personalegoder
Der findes et væld af forskellige personalegoder, som kan være helt eller delvist arbejdsgiverbetalte. Vi har oplistet nogle af de mest almindelige nedenfor:
- Sundhedsforsikring
- Kantineordning
- Firmabil
- Firmafester
- Massage
- Wellness-ordning
- Mobiltelefon
- Rabat på udvalgte varer og ydelser, f.eks. fitnessabonnement, massage, transport, forsikringer, benzin og måltidskasser
Sammenlign leverandører af fordelsportaler
Der tilbydes kun få fordelsportaler på det danske marked, og selv om nogle af dem hedder noget andet end fordelsportaler - f.eks. medarbejderfordelsportaler, gør det det nemt at få et hurtigt overblik over leverandører. Selv om der er få, adskiller de sig dog en del fra hinanden i forhold til f.eks. hvilke tilbud, der fokuseres på, integration med andre systemer, employer branding-strategi mv.
En fordelsportal er en langsigtet investering. Derfor er det vigtigt at lave en omhyggelig sammenligning af, hvad leverandørerne tilbyder, og at du bruger tid på at finde ud af, hvad I specifikt ønsker at få ud af en fordelsportal. Det er også vigtigt at stille de rigtige spørgsmål til møder med leverandøren. Eksempler på spørgsmål, du bør få svar på, er:
- Hvordan fungerer integration af portalen med vores lønsystem?
- Er der tilknyttet en app til portalen?
- Hvordan håndterer portalen skatte- og fradragsspørgsmål?
- Hvordan fungerer kommunikationsopsætningen i portalen?
- Hvad er de tre vægtigste grunde til, at vi bør vælge dig som leverandør af vores fordelsportal?
Er du stadig usikker på, hvilke spørgsmål du bør stille? Kontakt os gerne på Businesswith.dk.