Derfor bør I få et whistleblowersystem
Ifølge whistleblowerloven, der trådte i kraft i december 2021, skal alle offentlige arbejdspladser med over 50 ansatte og private arbejdspladser med over 250 ansatte etablere en whistleblowerordning. Fra december 2023 gælder det også for private virksomheder med mere end 50 medarbejdere.
Loven er baseret på EU whistleblower-direktivet, som kræver, at organisationer og virksomheder tilbyder sikre kanaler til indberetninger fra medarbejdere. Det er vigtigt, at den, der foretager indberetningen, føler sig tryg og ikke risikerer repressalier. Derfor skal den, der fortæller om misbrug, lovovertrædelser eller unøjagtigheder, naturligvis kunne være anonym.
Der er ikke et lovkrav, at du skal indføre et digitalt system til whistle-blowing. Men hos BusinessWith vil vi varmt anbefale en digital løsning, da den på en enkel og overskuelig måde hjælper dig med at overholde de krav, der følger med loven.
Vi støtter dig i valget af whistleblowersystem og håber, at du finder en passende løsning allerede i dag. Sammenlign whistleblowersystemer og vælg det rette system ved hjælp af vores online sammenligningsguide.