Hvad kan jeg kræve af et budget- og prognoseværktøj?
Et budget- og prognoseværktøj er ofte omfattende og kan tilbyde dig og din virksomhed meget. Du har sikkert allerede dele af det i Excel-filer i dag, dele du måske ikke engang troede du skulle bruge. Her opsummerer vi nogle af de komponenter, der findes i et moderne værktøj til budgettering og forecasting. Mange af værktøjerne på markedet har eksisteret i længere tid og udviklet i takt med virksomhedernes krav og behov. Grundlaget har ofte været at afklare processen med budget, økonomi og planlægning, hvorfor værktøjerne i mange tilfælde er gode til budgettering, prognoser og opfølgning på nøgletal, såkaldte KPI'er. Disse nøgletal skal være lette at følge, da det er dem, der sammenligner en virksomhed med resten af markedet og skal hjælpe organisationen eller virksomheden med at nå sine mål.
Alt efter hvor stor din virksomhed eller organisation er, bør du tænke over, om du vil dele prognoserne op i fx forskellige grupper eller kategorier. Mange systemer er gode til netop det. Et budget- og prognoseværktøj klarer naturligvis ikke hele jobbet, men det hjælper dig med at arbejde med målstyring, hvis du ønsker det. Rapporter, diagrammer og analyser er en given feature og det er vigtigt, at du tager dig tid til at følge disse op, så du som virksomhed har mulighed for at lære af dine fejl og opnå succes for fremtiden.
Værktøjerne leverer ofte meget mere end det vi har nævnt her, såsom kommentarfunktioner, benchmarking og integrationer med andre systemer. Det er op til dig at vælge et budget- og prognoseværktøj, der omfatter så meget som muligt af alt, hvad du har brug for og har kapacitet til at tage del i. Afklar venligst, hvor mange personer der eventuelt skal bruge systemet, og hvilke behov de forskellige roller har. Du kan derefter filtrere i vores systemguide for at finde ud af, hvilket værktøj der passer dig bedst. Kontakt os på BusinessWith, hvis du har spørgsmål.