Trendscouting og medieovervågning
Medieovervågning har til formål at **overvåge og analysere begivenheder, hændelser, trends og omtaler **der er af interesse for ens egen virksomhed. Hermed løftes en advarselsfinger, fordi du og din organisation ikke kan overvåge præcis alt - vælg nøje, hvad det er, du vil overvåge, når du fx skal lægge grunden til din medieovervågning. Det er muligt manuelt at overvåge tendenser eller hvornår organisationens navn optræder på sociale medier, men arbejdet bliver så meget lettere, hvis man bruger et værktøj til medieanalyse. Tanken er, at de data, du indsamler og modtager, skal kunne bruges i **dit strategiske målarbejde **takket være konklusioner, du drager af det, du overvåger. Tænk på det som en båd med radar – du vil opdage alt fra isbjerge og sikre havne, der er i nærheden, eller for den sags skyld længere væk.
En måde at overvåge verden omkring dig på er at lave PR-analyse eller medieanalyse, det vil sige at se, hvordan den PR, du laver, har succes. Hvad nævnes der? Hvad siger folk om din nye rapport eller pressemeddelelse? Hvilke effekter har det?
En måde at overvåge verden på er blot at følge nøgleord i medierne. Hvornår nævnes dette ord, i hvilken sammenhæng? Igen – du vil ikke være i stand til at følge alt, så sørg for at se den rigtige slags søgeord, trends eller happenings.
Det bedste værktøj til din eksterne overvågning kan findes i BusinessWiths sammenligningsguide. VI lister de bedste værktøjer på markedet - sammenlign og find det rigtige system eller værktøj hos os.