Vælg et moderne budget- og prognoseværktøj
Rodede regneark, tidskrævende dokumenter, hvor forskellige medarbejdere håndterer indholdet på forskellige måder og tung informationsoverførsel. Finansiering, budgettering og forecasting er kompliceret og vanskeligt for mange, men ekstremt vigtigt for succesrige organisationer og virksomheder. Til professionel håndtering anbefaler vi hos BusinessWith, at du investerer i et moderne budget- og prognoseværktøj. Det hjælper dig til at få succes med både planlægning og økonomisk og operationel ledelse.
Moderne systemer er ofte tilpasset, så mange personer i virksomheden kan inddrages i planlægningen. De giver flere personer i organisationen mulighed for at deltage og samarbejde om prognoserne og følge resultatet, i mange tilfælde på en let tilgængelig måde. Forståelse og deltagelse er nøglerne til succes. Samtidig har mange af nutidens budget- og prognoseværktøjer moduler, der giver mulighed for effektiv opfølgning og analyser på højt niveau – dele, der bestemt ikke er vigtige for alle, men som er yderst relevante for virksomhedens udvikling.
Det kan være værdifuldt at kigge på mange budgetværktøjer, før du beslutter dig for, hvilket der er bedst for netop din virksomhed. Overvej nøje, hvor meget support du har brug for, og gennemgå, hvad der er inkluderet i den service, du er mest knyttet til. Måske har du personale, der ved en masse om økonomi, måske har du primært andre særlige kompetencer blandt dine medarbejdere. Dette er vigtigt at tænke over, inden du beslutter dig for, hvilket budget- og prognoseværktøj, du vil investere i. Måske er støtten netop de eksperter, du skal bruge for at tage det næste skridt?
Hos BusinessWith kender vi budget- og prognoseværktøjer. Sammenlign gerne via vores systemguide, vi hjælper dig med at finde ud af, hvilket system der er bedst for dig.
Lynguide
Liste over 18 forskellige Budget- og prognoseværktøjer
Lynguide
Hvad kan jeg kræve af et budget- og prognoseværktøj?
Et budget- og prognoseværktøj er ofte omfattende og kan tilbyde dig og din virksomhed meget. Du har sikkert allerede dele af det i Excel-filer i dag, dele du måske ikke engang troede du skulle bruge. Her opsummerer vi nogle af de komponenter, der findes i et moderne værktøj til budgettering og forecasting. Mange af værktøjerne på markedet har eksisteret i længere tid og udviklet i takt med virksomhedernes krav og behov. Grundlaget har ofte været at afklare processen med budget, økonomi og planlægning, hvorfor værktøjerne i mange tilfælde er gode til budgettering, prognoser og opfølgning på nøgletal, såkaldte KPI'er. Disse nøgletal skal være lette at følge, da det er dem, der sammenligner en virksomhed med resten af markedet og skal hjælpe organisationen eller virksomheden med at nå sine mål.
Alt efter hvor stor din virksomhed eller organisation er, bør du tænke over, om du vil dele prognoserne op i fx forskellige grupper eller kategorier. Mange systemer er gode til netop det.
Et budget- og prognoseværktøj klarer naturligvis ikke hele jobbet, men det hjælper dig med at arbejde med målstyring, hvis du ønsker det.
Rapporter, diagrammer og analyser er en given feature og det er vigtigt, at du tager dig tid til at følge disse op, så du som virksomhed har mulighed for at lære af dine fejl og opnå succes for fremtiden.
Værktøjerne leverer ofte meget mere end det vi har nævnt her, såsom kommentarfunktioner, benchmarking og integrationer med andre systemer. Det er op til dig at vælge et budget- og prognoseværktøj, der omfatter så meget som muligt af alt, hvad du har brug for og har kapacitet til at tage del i. Afklar venligst, hvor mange personer der eventuelt skal bruge systemet, og hvilke behov de forskellige roller har. Du kan derefter filtrere i vores systemguide for at finde ud af, hvilket værktøj der passer dig bedst. Kontakt os på BusinessWith, hvis du har spørgsmål.
Beskrivelse af produktets egenskaber
Analyse af nøgletal
Benchmarking
Dashboards
Fakturaoplysninger
Flerårig planlægning
Kommentar
Kontrol af arbejdsprocesser
Modellering
Rullende prognose