Hvilket e-signaturværktøj er det rigtige for din virksomhed?

I de senere år er efterspørgslen på e-signatur (eID) steget støt, efterhånden som flere og flere virksomheder har opdaget, hvor fleksibelt, enkelt og tidsbesparende det er at underskrive alt fra kontrakter og tilbud til årsrapporter elektronisk frem for at bruge en kuglepen. Det lyder måske simpelt, men digital signatur er en del af noget større – nemlig at strømline arbejdsprocesser generelt for både jeres kunder og medarbejdere. Med e-signatur bliver det nemmere at sikre, at dokumenter bliver underskrevet i den rigtige rækkefølge og af den rigtige person. Der er en række EU-lovkrav til digitale underskrifter, som udbyderne af denne type tjenester skal følge (der er dog forskellige niveauer), men først og fremmest er sikkerheden omkring lagring af digitale signaturer utrolig vigtig- særligt, når det gælder underskrivning af årsrapporter.

Nogle leverandører tilbyder en komplet løsning til digital signering, der kan integreres med andre systemer i virksomheden. Andre løsninger er enklere og fokuserer kun på selve underskriftsproceduren. Du kan nemt og hurtigt sammenligne forskellige værktøjer til e-signering her for at finde det, der matcher dine behov og krav bedst. På BusinessWith anbefaler vi også, at du laver en kravspecifikation og kortlægger, hvad der er vigtigt for netop din virksomhed, og ikke mindst hvilke formularkrav til digital signering, der gælde for din branche .

Hvorfor er elektronisk signatur en fordel for dig?

Lynguide

Liste over 15 forskellige E-signatur

Lynguide

Hvorfor er elektronisk signatur en fordel for dig?

Du behøver ikke at vente på, at postbudet leverer din kontrakt, forretningsaftalen, dit tilbud eller årsrapporten til døren. Med e-signatur (eID) sparer du oceaner af tid, og du behøver aldrig mere finde plads i kalenderen til at mødes personligt med kunder og leverandører for, at I kan underskrive en aftale sammen. Den digitale signatur gør alting mere fleksibelt og fremskynder processer omkring kontraktstyring, når det er vigtigt at sikre en underskrift hurtigst muligt. Digital signatur er sikkert, og mange udbydere gør det endda muligt for dig at vælge en bestemt rækkefølge, som dokumenterne skal underskrives i. Forestil dig, at der lyder et 'pling' på din computer ellre mobiltelefon, og så ved du, at din aftale er blevet underskrevet. På den måde får du bedre kontrol over hele processen.

Inden du vælger leverandør, er det vigtigt at sikre, at du bruger en krypteret browserforbindelse. Spørg ind til sikkerheden hos de leverandører, du har kig på. Deres job er at sikre et højt sikkerhedsniveau, men det skader ikke at spørge, hvordan netop deres løsning er bygget op, og hvordan hver enkelt e-signatur verificeres på en god og sikker måde.

Med digital signatur forsvinder papirhåndteringen, og du får en juridisk bindende aftale tilbage. Den digitale signatur forenkler administrationen, og samtidig kan du glæde dig over, at du gør miljøet en tjeneste og bidrager til din virksomheds miljømål. BusinessWiths systemguide gør det nemt for dig at finde det rigtige værktøj til digital signering til netop din virksomhed.

Beskrivelse af digitale signaturfunktioner

Chat funktion

Nogle udbydere af e-signaturer tilbyder muligheden for at chatte med kunden direkte i værktøjet, så man undgår at skulle sende e-mails frem og tilbage. For den hyppigere bruger er dette en værdsat funktionalitet.

Flere identifikationsmetoder

For at opnå den bedst mulige sikkerhed tilbyder nogle udbydere muligheden for at anvende flere identifikationsmetoder ved adgang til kontrakten og ved underskrivelsen.

KPI & analyse dashboard

Adgang til et dashboard, der viser nøgletal om udviklingen i dine kontrakter. Kommunikerer du effektivt, åbner de dine dokumenter osv.

Redigeringsværktøjer

I nogle e-signeringsværktøjer har du mulighed for at redigere din kontrakt direkte i værktøjet, hvilket måske lyder indlysende, men det er ikke altid normalen!

Spor begivenheder

En grundlæggende funktion i et digitalt signeringsværktøj er at kunne spore vigtige begivenheder, når kunden åbner, læser og underskriver kontrakten.

Video præsentation

En mere almindelig funktion er at kunne oprette en videopræsentation, der skal inkluderes, når kontrakten sendes til underskrift.