Hvilket whistleblowersystem passer bedst til jer?
I dag er det lovpligtigt at etablere en whistleblowerordning, der giver de ansatte mulighed for at slå alarm, hvis de bliver bekendte med kritisable forhold og lovovertrædelser på arbejdspladsen, uden at frygte for negative konsekvenser. Er du ikke allerede i gang med at etablere en whistleblowerordning, er det vigtigt at komme i gang, og her er det en god idé at investere i et whistleblowersystem. Takket være lovgivningen er der allerede mange udbydere af digitale whistleblowersystemer i Danmark. Udfordringen er at finde det system, der passer til netop din virksomhed.
Der er meget at overveje: Hvordan ønsker du, at dine medarbejdere skal rapportere eventuelle regelbrud, misbrug osv.? Skal det være muligt at gøre det via e-mail, telefon, 'snail-mail' - altså gammeldags post eller på jeres intranet? Hvem skal håndtere de underretninger, der kommer? Og hvad skal der til for at overholde den nye whistleblower-lov? Udarbejd gerne en politik for whistleblowing, hvor du angiver, hvad du ønsker fra et whistleblower-system, hvem der skal bruge det osv. Brug sammenligningstjenesten her på BusinessWith. Så finder du helt sikkert det rigtige system.
Hvordan vælger jeg whistleblowersystem?
BusinessWith har indgående kendskab til whistleblowersystemer og kontakt til en række leverandører på markedet. Som virksomhed ser vi selv stor værdi i ansattes mulighed for at ytre sig, hvis noget ikke er, som det skal være. Vi har derfor kortlagt en række systemer. Når du er klar til at begynde at søge, er vi klar til at hjælpe. Du skal blot udfylde dine præferencer og derefter sammenligne de forskellige systemer direkte i vores sammenligningsguide. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
Lynguide
Liste over 24 forskellige Whistleblowersystem
Lynguide
Derfor bør I få et whistleblowersystem
Ifølge whistleblowerloven, der trådte i kraft i december 2021, skal alle offentlige arbejdspladser med over 50 ansatte og private arbejdspladser med over 250 ansatte etablere en whistleblowerordning. Fra december 2023 gælder det også for private virksomheder med mere end 50 medarbejdere.
Loven er baseret på EU whistleblower-direktivet, som kræver, at organisationer og virksomheder tilbyder sikre kanaler til indberetninger fra medarbejdere. Det er vigtigt, at den, der foretager indberetningen, føler sig tryg og ikke risikerer repressalier. Derfor skal den, der fortæller om misbrug, lovovertrædelser eller unøjagtigheder, naturligvis kunne være anonym.
Der er ikke et lovkrav, at du skal indføre et digitalt system til whistle-blowing. Men hos BusinessWith vil vi varmt anbefale en digital løsning, da den på en enkel og overskuelig måde hjælper dig med at overholde de krav, der følger med loven.
Vi støtter dig i valget af whistleblowersystem og håber, at du finder en passende løsning allerede i dag. Sammenlign whistleblowersystemer og vælg det rette system ved hjælp af vores online sammenligningsguide.
Beskrivelse af produktets egenskaber
Anonym digital rapport
Eget mærke
Flersproget platform
GDPR-kompatibel
Global overvågning
Partnerkonti
Sagsbehandling
Tilpasselig integration
Tilpasset til handicappede