Hvilket whistleblowersystem passer bedst til jer?

I dag er det lovpligtigt at etablere en whistleblowerordning, der giver de ansatte mulighed for at slå alarm, hvis de bliver bekendte med kritisable forhold og lovovertrædelser på arbejdspladsen, uden at frygte for negative konsekvenser. Er du ikke allerede i gang med at etablere en whistleblowerordning, er det vigtigt at komme i gang, og her er det en god idé at investere i et whistleblowersystem. Takket være lovgivningen er der allerede mange udbydere af digitale whistleblowersystemer i Danmark. Udfordringen er at finde det system, der passer til netop din virksomhed.

Der er meget at overveje: Hvordan ønsker du, at dine medarbejdere skal rapportere eventuelle regelbrud, misbrug osv.? Skal det være muligt at gøre det via e-mail, telefon, 'snail-mail' - altså gammeldags post eller på jeres intranet? Hvem skal håndtere de underretninger, der kommer? Og hvad skal der til for at overholde den nye whistleblower-lov? Udarbejd gerne en politik for whistleblowing, hvor du angiver, hvad du ønsker fra et whistleblower-system, hvem der skal bruge det osv. Brug sammenligningstjenesten her på BusinessWith. Så finder du helt sikkert det rigtige system.

Hvordan vælger jeg whistleblowersystem?

BusinessWith har indgående kendskab til whistleblowersystemer og kontakt til en række leverandører på markedet. Som virksomhed ser vi selv stor værdi i ansattes mulighed for at ytre sig, hvis noget ikke er, som det skal være. Vi har derfor kortlagt en række systemer. Når du er klar til at begynde at søge, er vi klar til at hjælpe. Du skal blot udfylde dine præferencer og derefter sammenligne de forskellige systemer direkte i vores sammenligningsguide. Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.

Derfor bør I få et whistleblowersystem

Lynguide

Derfor bør I få et whistleblowersystem

Ifølge whistleblowerloven, der trådte i kraft i december 2021, skal alle offentlige arbejdspladser med over 50 ansatte og private arbejdspladser med over 250 ansatte etablere en whistleblowerordning. Fra december 2023 gælder det også for private virksomheder med mere end 50 medarbejdere.

Loven er baseret på EU whistleblower-direktivet, som kræver, at organisationer og virksomheder tilbyder sikre kanaler til indberetninger fra medarbejdere. Det er vigtigt, at den, der foretager indberetningen, føler sig tryg og ikke risikerer repressalier. Derfor skal den, der fortæller om misbrug, lovovertrædelser eller unøjagtigheder, naturligvis kunne være anonym.

Der er ikke et lovkrav, at du skal indføre et digitalt system til whistle-blowing. Men hos BusinessWith vil vi varmt anbefale en digital løsning, da den på en enkel og overskuelig måde hjælper dig med at overholde de krav, der følger med loven.

Vi støtter dig i valget af whistleblowersystem og håber, at du finder en passende løsning allerede i dag. Sammenlign whistleblowersystemer og vælg det rette system ved hjælp af vores online sammenligningsguide.

Beskrivelse af produktets egenskaber

Anonym digital rapport

En grundlæggende funktion i et whistleblower-system, hvor medarbejdere helt anonymt kan rapportere uregelmæssigheder eller andre uretfærdigheder på arbejdspladsen. Dette gøres via den webbaserede portal.

Eget mærke

Tilpas dit whistleblower-system til dit brand. Indsæt dit logo eller en anden type design, der kendetegner din organisation.

Flersproget platform

En flersproget platform giver brugerne mulighed for at anvende den på deres modersmål så meget som muligt. Det betyder ikke, at alle sprog er inkluderet, men at det omfatter sprog uden for de ti største i verden.

GDPR-kompatibel

Efter indførelsen af ​​whistleblower-systemet som en EU-direktiv, skal du også overholde GDPR. Målet er at sikre, at persondata håndteres, så det ikke ender i de forkerte hænder, hvilket er afgørende for, at whistleblower-systemet fungerer. Dette system overholder EU-direktiverne om GDPR.

Global overvågning

Den globale overvågningsfunktion hjælper dig med at holde styr på de geografiske markeder, hvor medarbejderne befinder sig. Modtag store nyheder fra den region, hvor din virksomhed er placeret, såsom naturkatastrofer, krige eller andre presserende begivenheder.

Partnerkonti

En partnerkonto giver eksterne stakeholders mulighed for at se sager. Dette er for at skabe total gennemsigtighed over for leverandører, kunder og andre vigtige beslutningstagere.

Sagsbehandling

Hjælper dig med at strukturere og gennemgå dine indkomne sager. Få et overblik over indkommende og verserende sager eller gå tilbage og se på tidligere sager. Kun administratorer eller personer med given adgang kan administrere sager

Tilpasselig integration

Integrer dit whistleblower-system med andre systemer. Få rapporter i andre systemer for at se statistikker over, hvordan sagerne behandles.

Tilpasset til handicappede

Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.1) muliggør, at personer med handicap kan bruge systemet selvstændigt. WCAG er især en ISO-stempling. I webtilgængelighedsdirektivet skal offentlige organer og myndigheder opfylde dette krav.