Hvad skal jeg være opmærksom på vedr. projektstyringssystemer?

Et pålideligt projektstyringssystem eller projektstyringsværktøj skal effektivt kunne oprette og følge op på projekter og dermed reducere papirarbejdet. Et projektstyringssystem kan indeholde alt fra planlægning, ressourceallokering, bookinger, tilbud, forespørgsler, kommunikation, rykkere og projektstatus – kort sagt alle de dele, du har brug for, for at kunne håndtere og arbejde med projekter.

Der findes i dag mange simple og webbaserede projektværktøjer, som du kan arbejde med, når du er på farten. Men der er også systemer, der kan tilbyde en bred vifte af detaljerede funktioner. Hvilket niveau du har brug for, afhænger helt af, hvor komplekse dine projekter er. Hvor meget valgfrihed ønsker du? Vil du være i stand til at tilføje eller forbinde til forskellige moduler? Kan dine behov ændre sig over tid? Skal systemet integreres med for eksempel et økonomisystem?

Hvilke og hvor mange projektstyringsværktøjer findes der på det danske marked?

Et projektstyringsværktøj kan dække mange behov i et og samme system, så det er ikke så mærkeligt, at der er mange udbydere på det danske marked. BusinessWith har kortlagt over 24 forskellige systemer og leverandører, der fokuserer på at løse problemer for virksomheder i Danmark.

Prøv at få et overblik over, hvad dine behov er, og sammenlign derefter projektstyringssystemer hos BusinessWith. Her kan du finde det bedste værktøj til din projektledelse.

Hvad skal jeg kræve af et projektstyringsværktøj?

Liste over 20 forskellige Projektstyringsværktøj

Lynguide

Hvad skal jeg kræve af et projektstyringsværktøj?

Det kan føles som en stor og vanskelig opgave at finde det rigtige værktøj til netop din virksomhed, og det er ikke altid nemt at få alle med på vognen, når det kommer til at udskifte et gammelt system eller implementere et nyt. Ændringer tager tid og kræver lydhørhed fra ledelsen og/eller den eller de personer, der er ansvarlig for indkøb af et nyt system.

Er du på udkig efter et projektstyringssystem? Så ved du sikkert allerede, hvad dine medarbejdere har brug for for at kunne håndtere jeres forskellige projekter på bedste vis. Men at finde det rigtige projektstyringsværktøj kan føles som at lede i en jungle. Et krav, du som minimum bør stille er, at systemet er cloud-baseret, så det er tilgængeligt, uanset hvor du eller dine medarbejdere er. Det bliver stadig mere almindeligt at arbejde hjemmefra, ude i marken eller på farten – og derfor skal du sørge for, at systemet er cloud-baseret.

Brugervenlighed er afgørende for alle systemer og projektstyringssystemer er ingen undtagelse. At kunne arbejde nemt og ubesværet er vigtigt for at kunne håndtere alle typer af projekter. Sørg derfor for, at det system, du vælger, virkelig kan håndtere alle dele af projektet. Det er utroligt frustrerende, hvis der er dele, som værktøjet ikke understøtter.

Tilpasset, fleksibelt og effektivt – det er gode nøgleord til at beskrive et perfekt projektledelsessystem!

Beskrivelse af projektstyringsfunktioner

Dokumenthåndtering

Vigtigt modul, hvis man håndterer flere dokumenter og certificeringer. En grundlæggende funktion, når du deler og håndterer dokumenter.

Fakturaskabeloner

Sikrer, at du kan oprette fakturaer knyttet til et projekt direkte i projektstyringssystemet.

Kundeadgang for projektstatus

Vigtig funktion for virksomheder, der arbejder med projekter, hvor kunden eller ordregiveren har brug for at følge med i udviklingen og status på projektet.

Leverandørfaktura

Upload en modtaget faktura og føj den til det pågældende projekt.

Materiale rapporter

Funktionalitet til at registrere og rapportere brugte materialer i et projekt.

Medarbejderkartotek

Mange virksomheder inden for restaurations- og byggebranchen m.fl. har ifølge loven pligt til at oprette medarbejderartoteker i deres virksomhed. Dette kan gøres ved hjælp af projektstyringsværktøjer.

Resultatanalyse/ udgiftsopfølgning

Præcis som det lyder, tilbyder flere projektstyringsværktøjer muligheden for at analysere omkostninger og resultater direkte i systemet.

Skemalægning

Gør det muligt at skemalægge ressourcer og bemanding i projektet.

Support til KMA

Systemet opretter alle KMA dokumenter og tjeklister

Tidsregistrering

Tidsregistrering og -rapportering er almindelige funktioner i et projektstyringsværktøj. Tilgængelig i mere eller mindre alle projektstyringsværktøjer.

Tilbudsværktøj

Ligesom med fakturaskabeloner kan du oprette tilbud direkte via værktøjet.

Tjekliste til egenkontrol

Opret tjeklister til alle faser af dine projekter.