Hvorfor skal min virksomhed have et personalesystem?

Et personalesystem faciliterer din virksomheds vigtigste ressource – nemlig personalet. I systemet kan du samle alt, hvad der er relateret til personalet, hvilket betyder, at både du og dine medarbejdere kan få et klart og kortfattet overblik.

Det er yderst vigtigt at vælge det rigtige personalesystem eller personaleledelsessystem til virksomheden. På det danske marked findes der i dag både faste løsninger og løsninger, der kan tilpasses og skræddersys til jeres behov. Planlægning, tidsrapportering, ansættelsesinformation og dokumenthåndtering er blot nogle af de funktioner, der kan findes i et personalesystem. For at være sikker på, at du træffer det rigtige valg af system, er det en god idé først at få beskrevet arbejdsgangene og processerne omkring personaleledelse i netop din virksomhed.

Skal det nye personalesystem integreres med andre systemer? Ønsker du, at systemet skal hjælpe personalet med bemanding af vagter automatisk? Vil du have et system, der understøtter elektronisk signatur, eller som kan lette onboarding? Er det vigtigt at kunne lave rejseafregning nemt og hurtigt? Eller er det sådan, at du rent faktisk har brug for et HRM-system (Human Resource Management System), som kan strømline alle processer endnu mere?

Når du har lavet din kortlægning af, hvad det er, du har brug for, er det tid til at lave din sammenligning. Hos BusinessWith anbefaler vi dig at tænker på brugervenlighed først. Personalet skal kunne forstå og styre systemet lige så godt, som du som arbejdsgiver gør. Hvis dit påtænkte personalesystem ikke er tilstrækkeligt brugervenligt, er der risiko for, at systemets forskellige funktioner ikke bliver brugt. Derfor er det som tidligere nævnt vigtigt at finde en leverandør, der kender og forstår de behov, der er, i netop din branche. Sammenlign og vælg systemer direkte i vores systemguide - hvor du også kan læse mere om hvert system og filtrere på forskellige funktioner.

Hvad skal jeg kræve af et personalesystem?

Hvad skal jeg kræve af et personalesystem?

Man kan sige, at personalesystemet udgør selve fundamentet i din virksomhed. En kerne, der bare skal fungere. Planlægning og tidsrapportering er eksempler på to funktioner, der er grundlæggende for at kunne bemande vagter og for at personalet kan indberette overarbejde, ferie mv. Et godt personalesystem sparer tid for alle. Og som vi alle ved i dag, er tid penge.

Når du står over for valget om at købe et personalesystem - eller HR-system - er der flere aspekter, du bør overveje. Derfor er det godt ikke at være for hurtig og forhastet i dit valg. Det forkerte system kan koste dig meget, så brug lidt tid på at sammenligne forskellige leverandører, før du træffer din endelige beslutning.

Først og fremmest skal I kræve af jeres personalesystem, at det fungerer i netop jeres virksomhed. Betal ikke for unødvendige funktioner, som I alligevel ikke kommer til at bruge. Der kan selvfølgelig være grunde til at vælge en fast løsning frem for en tilpasset, men sørg i så fald for at vælge en, der passer til din branche. Tag gerne forskellige medarbejdere fra din virksomhed med på råd for at finde ud af, hvad deres behov er. Hvad har medarbejderen i afdeling 13 brug for? Hvilke funktioner har HR-chefen brug for? Afvej de forskellige behov, før du beslutter dig for et system.

Det er vigtigt at kræve god support og hjælp. Rom blev ikke bygget på en dag, og det gør implementering af et personalesystem heller ikke. Især hvis systemet skal kunne kobles til andre systemer, er det vigtigt at have en leverandør, der virkelig kan sit kram, og som kan tilbyde support, når man har brug for det.

I BusinessWiths systemguide finder du vejen til det rigtige valg og det bedste personalesystem for din virksomhed. Vi oplister en række systemer, der er tilgængelige på det danske marked i dag, og hjælper gerne, hvis du har brug for yderligere assistance. Sammenlign og vælg systemer direkte hos os.

Beskrivelse af produktets egenskaber

Ansættelse

Systemet tilbyder løsninger, der gør det nemt for nye medarbejdere at integrere sig i jobbet ved at gemme viden, som de kan få adgang til ved ansættelsen.

e-signering

Denne funktion giver brugerne mulighed for at underskrive dokumenter og aftaler digitalt via systemet.

Feedback

I systemet er det muligt at give feedback til andre medarbejdere om forskellige emner. Dette muliggør en smidig kommunikation i systemet og begrænser behovet for kommunikation via private medier.

HR Analyser

Systemet understøtter HR-analyser til at spore medarbejdernes udvikling. Funktionen gør det muligt at fremhæve områder hvor medarbejderne kan forbedre deres arbejde, men belønner også god udvikling.

Håndtering af løn

Systemet tilbyder digitale løsninger til udbetaling og forvaltning af medarbejdernes lønninger.

Medarbejdersamtaler/-møder

Systemet understøtter afholdelse af digitale møder/personalemøder.

Registrering af fravær

Medarbejderne kan bruge denne funktion i systemet til at registrere deres fravær.

Registrering af udgifter

Muligheden for at registrere eventuelle udgifter i form af rejseudgifter, f.eks. for at lette administrationen af virksomhedens og medarbejdernes udgifter.

Rekruttering

Denne funktion giver brugerne af systemet mulighed for at forenkle rekrutteringsprocessen ved f.eks. at samle alle ansøgninger.