Hvorfor skal min virksomhed have et personalesystem?
Et personalesystem faciliterer din virksomheds vigtigste ressource – nemlig personalet. I systemet kan du samle alt, hvad der er relateret til personalet, hvilket betyder, at både du og dine medarbejdere kan få et klart og kortfattet overblik.
Det er yderst vigtigt at vælge det rigtige personalesystem eller personaleledelsessystem til virksomheden. På det danske marked findes der i dag både faste løsninger og løsninger, der kan tilpasses og skræddersys til jeres behov. Planlægning, tidsrapportering, ansættelsesinformation og dokumenthåndtering er blot nogle af de funktioner, der kan findes i et personalesystem. For at være sikker på, at du træffer det rigtige valg af system, er det en god idé først at få beskrevet arbejdsgangene og processerne omkring personaleledelse i netop din virksomhed.
Skal det nye personalesystem integreres med andre systemer? Ønsker du, at systemet skal hjælpe personalet med bemanding af vagter automatisk? Vil du have et system, der understøtter elektronisk signatur, eller som kan lette onboarding? Er det vigtigt at kunne lave rejseafregning nemt og hurtigt? Eller er det sådan, at du rent faktisk har brug for et HRM-system (Human Resource Management System), som kan strømline alle processer endnu mere?
Når du har lavet din kortlægning af, hvad det er, du har brug for, er det tid til at lave din sammenligning. Hos BusinessWith anbefaler vi dig at tænker på brugervenlighed først. Personalet skal kunne forstå og styre systemet lige så godt, som du som arbejdsgiver gør. Hvis dit påtænkte personalesystem ikke er tilstrækkeligt brugervenligt, er der risiko for, at systemets forskellige funktioner ikke bliver brugt. Derfor er det som tidligere nævnt vigtigt at finde en leverandør, der kender og forstår de behov, der er, i netop din branche. Sammenlign og vælg systemer direkte i vores systemguide - hvor du også kan læse mere om hvert system og filtrere på forskellige funktioner.
Lynguide
Liste over 19 forskellige Personalesystem
Lynguide
Hvad skal jeg kræve af et personalesystem?
Man kan sige, at personalesystemet udgør selve fundamentet i din virksomhed. En kerne, der bare skal fungere. Planlægning og tidsrapportering er eksempler på to funktioner, der er grundlæggende for at kunne bemande vagter og for at personalet kan indberette overarbejde, ferie mv. Et godt personalesystem sparer tid for alle. Og som vi alle ved i dag, er tid penge.
Når du står over for valget om at købe et personalesystem - eller HR-system - er der flere aspekter, du bør overveje. Derfor er det godt ikke at være for hurtig og forhastet i dit valg. Det forkerte system kan koste dig meget, så brug lidt tid på at sammenligne forskellige leverandører, før du træffer din endelige beslutning.
Først og fremmest skal I kræve af jeres personalesystem, at det fungerer i netop jeres virksomhed. Betal ikke for unødvendige funktioner, som I alligevel ikke kommer til at bruge. Der kan selvfølgelig være grunde til at vælge en fast løsning frem for en tilpasset, men sørg i så fald for at vælge en, der passer til din branche. Tag gerne forskellige medarbejdere fra din virksomhed med på råd for at finde ud af, hvad deres behov er. Hvad har medarbejderen i afdeling 13 brug for? Hvilke funktioner har HR-chefen brug for? Afvej de forskellige behov, før du beslutter dig for et system.
Det er vigtigt at kræve god support og hjælp. Rom blev ikke bygget på en dag, og det gør implementering af et personalesystem heller ikke. Især hvis systemet skal kunne kobles til andre systemer, er det vigtigt at have en leverandør, der virkelig kan sit kram, og som kan tilbyde support, når man har brug for det.
I BusinessWiths systemguide finder du vejen til det rigtige valg og det bedste personalesystem for din virksomhed. Vi oplister en række systemer, der er tilgængelige på det danske marked i dag, og hjælper gerne, hvis du har brug for yderligere assistance. Sammenlign og vælg systemer direkte hos os.
Beskrivelse af produktets egenskaber
Ansættelse
e-signering
Feedback
HR Analyser
Håndtering af løn
Medarbejdersamtaler/-møder
Registrering af fravær
Registrering af udgifter
Rekruttering